Una exposició repassa la història de la vinya a Catalunya a través de les catedrals del vi
Els camps catalans s’instal·len del 6 de juliol al 14 d’octubre a Barcelona. No tots els conreus, només la vinya, com a paradigma de l’agricultura mediterrània i part destacada de l’economia catalana, especialment des de finals del segle XIX, quan el Principat va aprofitar les plagues a les vinyes franceses per generalitzar un conreu que també li era propi.
Amb el títol ‘Cellers. Cooperativisme Modernisme’, el centre Caixa Forum acull una exposició que recorre la història de la viticultura del país a través dels edificis modernistes que es van aixecar durant el tombant de segle. El com, el perquè i el quan d’aquestes construccions de maó vist que sobretot trufen els camps de les comarques tarragonines serveixen de fil argumental per aplegar un bocí d’història agrària i dur-la a ciutat.
La mostra permet descobrir el naixement del cooperativisme agrari a Catalunya, fruit de la crisi amb què es troba la vinya amb l’arribada de la fil·loxera francesa. Un model que comporta canvis en les relacions socials i laborals i que troba en l’arquitectura modernista un camí per reivindicar el camp i posar al dia el món rural. Cèsar Martinell és l’artífex principal de la trentena de cellers que encara es conserven, en què funcionalitat i bellesa es combinen en equilibri.