FERRAN CALDÉS
10/03/2025Barcelona Born Gourmet i Barcelona Born Comerç, associacions gastronòmiques i de comerços del districte del Born - la Ribera, van crear el 2024 Born Districte Gastronòmic, un segell que testimonia l'evolució de les tradicions gastronòmiques arrelades al districte del Born - la Ribera.
Actualment, Born Districte Gastronòmic ofereix una trentena d'experiències gastronòmiques molt diverses i s'ha consolidat com una oportunitat per crear una comunitat al voltant de la gastronomia, amb presència de restaurants, bars i altres establiments tan variats com Jon Cake, Sagardi, Vila Viniteca, Cafés El Magnífico o la Confraria de Pescadors de Barcelona.
Nosaltres hem passat una jornada coneixent alguns dels restaurants que formen part del Born Districte Gastronòmic. Concretament, hem visitat el 7 Portes, Pork Boig per tu!, Cadaqués i Llamber, abans d'acabar degustant un pastís de formatge a Jon Cake. A continuació, us expliquem el recorregut per aquests locals que formen part d'una proposta de la qual trobareu tota la informació a la pàgina web https://borndistrictegastronomic.com/.
Interior del 7 Portes
És un dels restaurants més antics de Barcelona i tota una institució a la ciutat. Des del 1836, en aquest local han apostat per la cuina tradicional catalana i els seus arrossos, paelles i guisats s'han fet especialment famosos. Aquí van néixer icones de la nostra cuina com l'arròs Parellada (el 'del senyoret') o el Pijama, unes postres que, afortunadament, a poc a poc s'estan recuperant.
Paco Soler Parellada, el propietari, és un dels noms més reconeguts de la restauració barcelonina, i a la cuina del restaurant trobem l'equip encapçalat per Jaime Pérez, que durant la nostra visita ens va preparar el bacallà amb salsa de tomàquet, muselina d'alls i cues de llagostins de la senyora Carme, un plat que homenatja la mare d'en Paco i que consisteix en llom de bacallà fregit, tomàquet, all, mantega, mongetes del ganxet, allioli de pera confitada, pebre vermell, sal i julivert.
Aquest plat, com molts altres del 7 Portes, són ja clàssics de la carta, però la proposta del restaurant, que recull un receptari molt ampli, ha evolucionat i continua fent-ho per adaptar-se a la temporada i als gustos dels barcelonins.
La sala del restaurant, presidida per un porc
Que aquí el protagonista absolut és el porc ho demostra el nom, és clar, però també la decoració de l'espai: des del gran porc que penja del sostre fins al que hi ha dibuixat a les parets, aquí tot gira al voltant d'aquest animal. En Pablo, el xef, ho deixa ben clar: "rendim culte al porc i en traiem tot el suc cuinant-lo al forn de llenya". De fet, treballen conjuntament amb la família Rovira, de Cal Rovira, per obtenir els millors ingredients, tant de l'horta com de la criança dels animals, de raça Duroc.
La costella, feta al forn i amb una salsa barbacoa molt suau (si no sou fans d'aquest tipus de salsa, tasteu-la igualment, que us sorprendrà), és l'estrella de la carta d'aquest restaurant, on també trobareu txuletón de porc, garró, embotits i alguna concessió al mar en l'apartat d'aperitius (musclos, sardinetes, navalles...). I, tot plegat, podreu veure com ho preparen, ja que la cuina és oberta, presidida pel forn de llenya (no hi ha fogons, a Pork Boig per tu!).
Aquest restaurant sorprèn des de la mateixa entrada amb una carta desacomplexada que farà les delícies dels carnívors i amb una carta de begudes (vins, cerveses artesanes, aperitius) que conviden a visitar-lo no només per dinar o per sopar.
Un dels arrossos del Cadaqués
En un barri com el Born, a tocar del mar, no hi pot faltar un restaurant especialitzat en arrossos, i al Cadaqués els trobareu fets a la llenya, amb ingredients frescos de la llotja i cuinats al moment. De fet, abans d'entrar al restaurant atureu-vos un moment davant dels finestrals que donen a l'espai on es preparen els arrossos, amb la flama ben viva, que obliga el xef a donar cops a la paella constantment per repartir bé l'escalfor.
L'arròs el fan amb les varietats bomba i marisma de l'illa de Buda, al delta de l'Ebre, i el podeu demanar de bacallà, brut, de llamàntol, d'ànec, de conill, de verdures o el Cadaqués, amb peix fresc i sense entrebancs. Si preferiu altres plats, podeu escollir peix de llotja, guisats de mongetes amb bacallà, capipota o mandonguilles amb sípia o diversos plats per compartir.
Al Cadaqués, tot aquest menú amb el protagonisme absolut del mar s'acompanya d'un ambient on predominen la fusta i els colors blau i blanc, de manera que l'experiència és gairebé immersiva. I, si teniu la sort d'entaular-vos al petit reservat, us sentireu com si estiguéssiu en una barca navegant pel cap de Creus.
L'interior del Llamber
Just al costat del Mercat del Born, a l'epicentre del barri, trobem aquesta 'taverna' de cuina asturiana i catalana que s'ha proposat unir el millor de les dues terres i del seu mar. Per això, seguint la filosofia slow food i fent servir productes de quilòmetre zero (asturians i catalans), han creat una proposta que inclou des d'ostres i anxoves (del Cantàbric o de l'Atlàntic) fins a una fusta de formatges asturians i catalans, patates amb cabrales o croquetes de formatge asturià Gamonéu.
Nosaltes vam tenir l'oportunitat de tastar la 'morcilla asturiana fariñona' amb calamarsets i el suc de rostit de la seva tinta, i va ser tota una sorpresa. Ángel Palacios, el xef de Llamber, ens va explicar que la 'fariñona' que preparen ells els l'envia cada setmana Francisco Heras, el xef asturià que va obrir el restaurant. És un botifarró especial, ja que entre els ingredients inclou la farina de blat de moro.
En definitiva, Llamber aposta per un concepte de platets per compartir, que podreu tastar, com aquell qui diu, a qualsevol hora, ja que la cuina està oberta des del migdia fins a mitjanit. I, tot plegat, és clar, acompanyat d'una sidra, que us podeu servir directament a taula gràcies a l'aparell abocador que us posaran.
Jon Garcia és l'ànima de Jon Cake
Jon Garcia no ha inventat el pastís de formatge. Aquestes postres ja fa temps que formen part de les cartes dels restaurants. Però Jon Garcia sí que ha revolucionat el concepte amb Jon Cake. I només cal veure la cua que hi ha cada dia davant del petit local del Born per adonar-se que l'aposta li ha sortit rodona. Aquest és un projecte de pastisseria artesanal que ha apostat per la varietat, el sabor i la qualitat dels pastissos de formatge d'estil basc, amb l'objectiu, també, de donar visibilitat a l'extens món dels formatges i els elaboradors artesans nacionals i internacionals.
Per això, cada dia trobareu pastissos de formatge en tres mides, que van des del clàssic, fet amb parmigiano reggiano, grana padano, gorgonzola i mascarpone; el de Cabrales, el d'Idiazábal, el de Brie o el de xocolata, a més de gustos que canvien cada dia i altres propostes de temporada per donar a conèixer els productes lactis d'arreu del món.
I, si fer cua no entra dins dels vostres plans, la bona notícia és que podeu fer la comanda en línia (amb 24 hores d'antelació) i recollir-la sense esperes.
En vols més?
Subscriu-te al Newsletter de Cuina i rep cada setmana les millors receptes i les millors propostes gastronòmiques a la teva bústia
© Cuina.cat. Tots els drets reservats. C/ Perú, 186. 08020. Barcelona.
Amb la col·laboració de: