La Denominació d'Origen (DO) Catalunya organitza la 9a edició del concurs Digital Wine Contest DO Catalunya, que des de la seva concepció ha tingut la finalitat de reconèixer i premiar les iniciatives digitals particulars de divulgació i reflexió al voltant de la cultura del vi i, especialment, del vi català, sempre des d'una visió innovadora i creativa. Al llarg de 16 anys, des de la celebració del primer Concurs BlocDOCat –un dels primers certàmens de l'estat a premiar aquest tipus d'iniciatives dins el sector–, el món de la comunicació ha viscut grans canvis, amb l'aparició de nous suports i canals en detriment d'altres que han perdut pes i/o presència.
Amb la voluntat de recollir les noves tendències a les xarxes, la Denominació d'Origen Catalunya fa enguany el concurs Digital Wine Contest més audiovisual que mai, i aposta per tres categories totalment digitals que busquen arribar a la cultura del vi català i difondre-la d'una forma molt visual i directa. A la categoria de millor vídeo, a més d'Instagram, aquest any s'hi inclou la plataforma TikTok. En aquesta novena edició, el concurs vol reconèixer la importància del vídeo com un format que en poc temps ha aconseguit marcar tendència a les xarxes com un contingut de difusió i convertir-se en una via fàcil i entenedora per descobrir el vi català.
La darrera edició va tenir més d'un centenar de candidatures presentades i va superar els 10.000 vots del públic en l'elecció de Millor Prescriptor de #vicatalà, categoria que arriba a la seva tercera edició i que, a causa de la bona acollida d'aquesta votació popular, repeteix enguany la mateixa fórmula per escollir guanyador.
Categories, premis i selecció dels guanyadors
En aquesta edició, el concurs té tres categories, que volen reconèixer els agents prescriptors de la cultura i la qualitat del vi català en un sentit ampli.
- Millor Post a Instagram sobre #vicatalà i cultura vitivinícola, amb un primer premi valorat en 1.500 €
- Millor Vídeo a Instagram o TikTok sobre #vicatalà i cultura vitivinícola, amb un primer premi valorat en 1.500 €
- Millor Prescriptor de #vicatalà i cultura vitivinícola, amb un primer premi valorat en 2.000 €
En el cas de la categoria de Millor Prescriptor, a més de les candidatures personals, els usuaris també podran proposar un perfil. En aquest cas, l'organització s'encarregarà de comunicar-ho a la persona proposada per confirmar si vol formar part del concurs.
Amb la voluntat de seguir millorant i oferir el màxim de transparència i professionalitat, un cop tancades les candidatures de Millor Post a Instagram i Millor Vídeo a Instagram o TikTok el proper 10 de gener, serà un jurat professional l'encarregat de fer una primera selecció de vuit finalistes. Aquests vuit finalistes de cada categoria seran els que el públic podrà votar a través del web www.docat.cat/digital-wine-contest i tindran el poder de decidir els guanyadors en un 50%. L'altre 50% serà decidit pel mateix jurat professional. En el cas de la categoria a Millor Prescriptor, però, no hi haurà una preselecció, sinó que el guanyador serà decidit al 100% per votació popular.
La convocatòria per presentar-se al concurs s'obre el 14 de novembre i s'allargarà fins al proper 10 de gener de 2025. Pel que fa a les votacions per al públic, s'obriran a la web de la DO Catalunya del 14 al 24 de gener del 2025. Els guanyadors es coneixeran en una gala que tindrà lloc el pròxim mes de febrer.
Un concurs amb recorregut i molts guanyadors
El concurs, que ha anat superant el nombre d'inscripcions a cada edició (aquesta serà la novena), ha comptat entre els seus guanyadors amb noms com la influencer Marta Clot i el seu perfil a Instagram 'Vi i companyia' (actualment 'Ladelsvins'), la periodista especialitzada en el món del vi Ruth Troyano, la sommelier i comunicadora Meritxell Falgueras o el Joan Gómez Pallarès, director general de Recerca del Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i guanyador de la primera edició del concurs l'any 2008, entre d'altres.