Quan s'acosta Nadal la Denominació d'Origen Cava mostra els seus números i enguany és un dels pitjors que es recorden. Les vendes globals de gener a setembre de 2024 han baixat un 12,28% respecte al mateix període de l'any passat. S'han venut 149 milions d'ampolles, mentre que l'any passat se'n van vendre 170 milions. La sequera acumulada dels tres últims anys ha estat la responsable de la manca de producte que no ha permès abastir especialment el mercat alemany. De fet, en el mercat espanyol, la disminució ha estat petita, del 3,67%, mentre que en el mercat internacional el descens és del 15,81%.
Crida l'atenció que quasi el 60% de la baixada de vendes en el mercat internacional es concentra a Alemanya i s'explica, en gran part, per la decisió anunciada per Freixenet la passada primavera, de crear un producte exprés –Premium sparlink wine-Cuvée de España– fora de la DO Cava per abastir aquest mercat.
Per categories, els Caves de Guarda han experimentat una baixada de l'11,72% i els de Guarda Superior (caves que es distingeixen per una normativa específica molt exigent i per unes llargues criances de més de 18 mesos), del 17,15%. Els Caves de Guarda representen unes vendes de 134,4 milions d'ampolles durant els primers tres trimestres de l'any 2024, mentre que els de Guarda Superior han suposat 14,7 milions.
No obstant això, el president de la DO Cava, Javier Pagés, ha volgut destacar que, si bé les vendes han baixat, el valor no se n'ha ressentit: "afortunadament, la falta de producte també té aspectes positius. Com que la demanda és superior al producte disponible, els preus i els marges han mostrat una tendència a l'alça. Això ha permès afegir valor en tota la cadena. Així mateix, els preus pagats pel raïm en l'última verema van tornar a ser significativament més elevats, però la gran majoria de viticultors van tornar a tenir rendiments molt baixos a causa de la sequera".