Et donen la benvinguda amb pa i oli empordanesos. Pans i coques pastats amb farina de Castelló i olis representatius de tot l’Empordà: Verdal de Cadaqués, Corivell d’Espolla i Argudell –varietat dominant a la comarca– de Siurana i de Vilajuïga.
Salvador Jordà, de Castelló d’Empúries, es va casar amb Elena Giró, de Cadaqués, i d’una tacada van tenir dos fills, en Joan i en Màrius, dels quals ja no recordo quin és el gran. En Màrius i en Joan van aterrar el 2005 a l’establiment familiar, fundat el 1965 pels avis, que el 1959, al començament del 'boom' del turisme, havien obert La Bàscula, una cafeteria que va suposar la primera incursió dels Jordà al sofert negoci de l’hostaleria. Carles Fages de Climent els va suggerir el nom del nou establiment i, gràcies al Crist de l’Empordà, li van fer cas i no van escollir cap nom que fa caure la cara de vergonya.
Els bessons van fer una sacsejada i van apostar per les rotacions amb el pare: cada dia cuina un de diferent i els altres dos s’ocupen de la sala. I van decidir fer cuina casolana renovada. No em puc treure del cap el pollastre de pagès amb gambes vermelles, mandonguilles i ratafia; un senyor rostit amb gambes, equilibradíssim. També destacaria el verat tebi amb escabetx de perdiu, verdures i envinagrats, el tortell d’ànec de Serra de Daró amb fetge gras, peres i anguila fumada, la truita cremosa amb tòfona d’estiu, albergínia i ous de truita, i el recuit d’ovella ripollesa amb albercocs, nous de Crespià i mel. I el brunyol de vent. El maridatge de vins, empordanesos, austríacs i del Penedès, també em va convèncer: aposten fort pels vins de la terra, però no volen quedar limitats. I, abans d’arribar a les postres, vam poder acabar-nos els vins amb cinc formatges artesans d’ovella, vaca i cabra seleccionats amb el mateix bon criteri que els olis. A l’Emporium de Castelló d’Empúries han recuperat l’esperit dels grans cuiners empordanesos, que han tingut sempre el territori i les tradicions al cap, sense renunciar a veure món.
Informació pràctica
El millor: la coherència amb el territori i els maridatges que ultrapassen fronteres.
Per millorar: caldria escurçar la carta de vins i begudes.
Adreça
Emporium. Santa Clara, 31. Castelló d’Empúries. Tel. 972 25 05 93 / info@emporiumhotel.com / reserves@emporiumhotel.com
Horari
- Obert cada dia, la temporada d’estiu. Tanca el dilluns, la temporada d’hivern.
Preus
- Menú Migdia: 17,28 € / i amb begudes: 23,76 €
- Tres menús de degustació temàtics:
- Univers Local (essència empordanesa): 71 € 41 € amb harmonització de vins
- Terra (productes de la terra): 59 € 28 € amb harmonització de vins
- Tradicions (arrels i memòria): 46 € 22 € amb harmonització de vins
Aquest article s'ha publicat en el número 136 del CUINA (setembre 2012)